در آنجا هم حمل اثاثیه منزل دستهاى ایـن سید وارسته پینه داشت و گـویى با مشقت, الفتـى دیرینه برقرار نمـوده بـود و براى هزینه مختصر زندگى تلاش مى کرد. 2. با توجه به دلیلهاى گوناگون در بحث طلاق زن توسط حاکم, شاید بتوان بین دلیلها جمع کرد به این که اگر زندگى مرد در گشایش بود و هزینه زندگى زن را نپرداخت و پس از اجبار حاکم نیز, نفقه پرداخت نشد, زن حق طلاق توسط حاکم را دارد. در کانون نظر جامعهشناسانهای که در کنار جهانی شدن اقتصاد به تحولات ارتباطی توجه دارد، «آنتونی گیدنز»1 جامعهشناس برجستۀ انگلیسی قرار گرفته، او از جمله متفکرانی است که درباره جهانی شدن و پیامدهای آن به طرح مباحث نظری جدیدی پرداخته است که بر تأثیر انقلاب ارتباطات و گسترش فناوریهای اطلاعات، در فرایند جهانی شدن تأکید دارد. به نظر او، جامعه پیرامون «جریانها» شکل میگیرد که جریانهای سرمایه، جریانهای اطلاعات، جریانهای تکنولوژیک، جریانهای متقابل سازمانی، جریانهای تصاویر، صداها و نمادها از آن جملهاند، بنابراین، جریانها تجلی فرایندهای مسلط بر زندگی اقتصادی، سیاسی و نمادین ما هستند و تکیهگاه مادی آنها مجموعه عناصری است که از این جریانها حمایت میکند.
حمل اثاثیه منزل در اصفهان
ولی بهنظر تاملینسون یکی از معیارهای تحقق جهانی شدن این است که غلبه بر فاصله فیزیکی، که بهوسیله سفرهای هوایی ممکن شده است، تا چه اندازه با غلبه بر فاصله فرهنگی هماهنگ است. که از جمله نظریهپردازان حوزۀ فرهنگ است، عناصر اصلی جهانی شدن را در زمینهای میبیند که خود نام «سیاق فرهنگی» بر آن نهاده است. فضای جریانها تنها منطق مکانی جوامع ما نیست، ولی مسلطترین آنهاست که توسط نقشآفرینان اجتماعی اجرا میشود. دعوت به پیوند فرهنگی فضای جریانها در بین گرههای متفاوت، در گرایش به معماری یکدست مراکز مدیریتی جدید در جوامع مختلف دیده میشود. همجواری به ما کمک میکند که علیرغم وجود فاصله فیزیکی انکارناپذیر بین انسانها، ارتباط با دیگران را تجربه کنیم. «فضای جریانها» که مرکب از مدارهای الکترونیکی ـ مخابراتی و شکلگیری «شبکۀ مکانها»ست، این منطق جدید را ساختهاند. او در گفتوگویی با مارتین اینس1 این مفهوم را دشوارترین و درعین حال، بنیادیترین بخشهای نظری خود میداند که مستقیمترین جلوۀ دگرگونیهای تکنولوژیک موجودیت انسانی است (اینس وکاستلز، 1384: 84). او در تشریح و تفسیر این نظریه فضا را نه تنها یک برساختۀ فرهنگی که برساختۀ ذهنی میداند که برای درک آن باید فراتر از فضای تجربۀ مستقیم زندگی یعنی فضای اقتصاد یا فضای اطلاعات یا فضای علم، یا فضای هنر و همۀ قلمروهای فعالیت که در نهایت زندگی ما را قالببندی میکند، رفت.
حمل وسایل منزل
این مؤلف نتیجهای که میگیرد آن است که تصرف یعنی وضع ید و وضع ید عبارت از استیلایی است که شخص نسبت به چیزی داشته باشد و به همان نحویکه صاحبان ملک در املاک خود حق تصرف دارند او هم بتواند بر آن چیز تصرف کند. نتیجه اینکه با توجه به آیاتى که بیان شد، اعتبار قاعده فقهى »نفى سبیل« مسلم است و همه فقها نیز در اعتبار این قاعده اتفاق نظر دارند. بدین ترتیب، فضای جریانها ارتباط نمادین معماری همگون در گرههای هر شبکه در سراسر جهان را نیز شامل میشود، بهنحوی که معماری از قید و بند تاریخ و فرهنگ هر جامعه رها شده و در دنیای جدید که سیستم چندرسانهای منادی آن است گرفتار میشود. کاستلز با نقد نظریههای پیشین خود اکنون «فضای جریانها» را در مقابل «فضای مکانها» قرار نمیدهد و با طرح مفاهیمی چون «مردمی شدن فضای جریانها» از وجوه همزمان «فضای جریانها» و «فضای مکانها» سخن میگوید که هر دو میتوانند بیانگر منافع اجتماعی متعارضی باشند، اما الزاماً وجه تمایز میان آنها نخبگان و عامه نباشند. فرایند جهانی شدن بهمثابه محصول ارتباطات متقابل دربرگیرندۀ افقهای نظری مختلفی است که بر پیدایش الزامهای جدید همزیستی در فرهنگ و سیاست و اقتصاد استوارند. نوایی به درستی معتقد است که خصوصیات شخصیتی قائم مقام موجب شده بود که وی در میان طبقات مردم محبوبیتی در خور نداشته باشد بلکه همواره محسود و مبغوض درباریان و مورد سوء ظن محمدشاه باشد.
بر همین اساس، وی از کسانی که بر توضیح جهانی شدن بهشیوهای تک بعدی اصرار میورزند انتقاد میکند. گیدنز تأثیرهای جهانی شدن در بعد اقتصاد را قابل ملاحظه میداند و معتقد است که هرچند بیشتر مبادلات تجاری، منطقهای باقی ماندهاند، اما یک «اقتصاد بهطورکامل جهانی» در زمینه بازارهای پولی و مالی وجود دارد. نخبگان فنسالارـ مالی، مدیریتی ـ در این موضوع نقشآفرینی قرار دارند که تجلی مکانی آنها بخشی از جنبههای بنیادین فضای جریانها را تشکیل میدهد. فضاهای مشترک و بهنسبت منزوی که در امتداد خطوط ارتباطی فضای جریانها در سراسر جهان شکل میگیرند، شاهد این ادعاست: هتلهای بینالمللی که دکوراسیون آنها، از طراحی اتاقها گرفته تا رنگ حولهها حاکی از نوعی یکسانی در عین جدایی از محیط اطراف است. ارزش روحانیت به این نیست که یک بساطى داشته باشد و یک دفترى و یـک دستکى داشته باشد. سادهترین نوع شبکهای و گرههای آن شبکههای مرتبط با اقتصاد جهانی و شکلگیری «شهر جهانی» بهعنوان یک فرایند و نه مکان است که اساس آن تولید اقتصاد اطلاعاتی ـ جهانی است. او درعین حال، بر این عقیده است که میتوان به یکی از ابعاد جهانی شدن بیشتر پرداخت بدون آنکه در دام تقلیلگرایی جامعهشناختی گرفتار آییم و آن در صورتی است که پرداختن به یک بعد از جهانی شدن ما را از به رسمیت شناختن خودآگاهانه ابعاد دیگر آن غافل نکند.
- ۰۱/۰۶/۰۴